MOSCOW (Reuters) - Vladimir Putin rules Russia by allowing a venal elite of corrupt officials and crooked spies to siphon off cash from the worlds biggest energy producer, according to a picture painted by leaked US diplomatic cables. The stars of the US Foreign Service cast alpha-dog Putin as Russias paramount leader, presiding over a system where greed and oil money decide everything. Laws mean nothing. US diplomats speculate about Putins personal wealth and repeat Moscow rumours that the former KGB spy has assets abroad and links to Russias lucrative oil export trade. Putin has denied amassing a vast fortune while president and has dismissed speculation about his personal wealth as snot smeared over paper. His spokesman on Thursday told Reuters the simply ridiculous claims in the US diplomatic cables were based on unverified rumour. These are simply rumours, with neither facts nor arguments. Simply nothing, Putin spokesman Dmitry Peskov said by telephone. But if we suppose that these are genuine telegrams, then one could only wonder that diplomats write such rubbish. The US cables present Russia as a corrupt autocracy where money has replaced Communism as the driving ideology for the elite since the 1991 fall of the Soviet Union. People are paying bribes all the way to the top, US Ambassador to Russia John Beyrle paraphrased an unidentified source as saying in February 2010, in one of the cables published on the website WikiLeaks. The source, whose name was obscured in the documents, described a system in which the security services, police and local politicians collected bribes in a well organised protection racket that reached the top levels of the Kremlin. They need money to get to the top, but once they are there, their positions become quite lucrative money making opportunities, Beyrles cable said. Western executives say the biggest barriers for business in Russia are alarming levels of official corruption, mounds of red tape and the arbitrary rule of law. Corruption, which plagued tsars and communist general secretaries for centuries, blossomed as the Soviet Union collapsed and is now a way of life for many Russians, from small bribes paid to traffic police to multi-million dollar kickbacks for officials who hold sway over the $1.2 trillion economy. But never before have US assessments of Russias giant system of kick-backs been made so public at such a sensitive time, just when President Barack Obama is battling to repair better ties with the Kremlin. US Ambassador Beyrle, in a cable to Washington from November 2008, repeated rumours that Putin was linked with Swiss based trader Gunvor. The company is rumoured to be one of Putins sources of undisclosed wealth, Beyrle wrote, citing oil traders. In another cable of the same period, he said Putin was rumoured to be an owner of Gunvor, though he gave no hard facts to back up the claim. When asked about this statement, Putin spokesman Peskov said: This is a completely stupid claim without any support. These rumours have been aired repeatedly but they have been repeatedly denied. It is rather ridiculous. Meanwhile, one of Germanys governing parties said Thursday that it had fired a high-ranking official for feeding secret information to the US embassy, as revealed this week by WikiLeaks. Helmut Metzner, chief of staff for the head of the Free Democrats (FDP), Vice Chancellor and Foreign Minister Guido Westerwelle, was exposed as the source of leaks from talks in October 2009 on forming a ruling coalition. Meanwhile, a traceback of the site and a source close to Wikileaks said on Thursday that Whistleblowing site WikiLeaks is being partly hosted by French servers after being booted off US company Amazons servers. Amazon stopped hosting the site following US pressure after it began on Sunday publishing the first batch of more than 250,000 US classified diplomatic cables the website is believed to have obtained from a disaffected US soldier. The site is now hosted partly in France by Internet service provider OVH, as well as in Sweden, a traceback of the site via the Internet showed. This was confirmed by a source close to WikiLeaks who cautioned it might not last long. WikiLeaks has been changing country and server fairly regularly for a few days because it has been the target of several Internet attacks so theres no certainty that tomorrow they wont be hosted elsewhere, the source said.